pondelok, marca 19, 2012

Škaredí

Kniha: Škaredí
Autor: Scott Westerfeld
Séria: Škaredí, 1/4
Vydavateľstvo: Slovart, 2012
Počet strán: 376

Anotácia: Každý môže byť oslnivo krásny. Veď čo je na tom zlé? Tally bude mať čoskoro šestnásť a už sa nemôže dočkať, kedy bude krásna. V jej svete znamenajú šestnáste narodeniny operáciu, ktorá človeka zmení z odpudivo škaredého na dych vyrážajúco krásnu bytosť a katapultuje ho do raja špičkových technológií, kde je jeho jedinou prácou nikdy nekončiaca zábava. Ešte niekoľko týždňov a... Lenže Tallyina kamarátka Shay si nie je celkom istá, či chce byť krásna. Keď utečie na utajené miesto zvané Dym, Tally spozná odvrátenú stránku sveta krásnych. Úrady ju postavia pred najhoršiu voľbu, akú si dokáže predstaviť: buď kamarátku nájde a privedie ju späť, alebo nikdy nebude krásna. Rozhodnutie, ktoré urobí, jej navždy zmení život.

• • •

Tally ide mať o chvíľu šestnásť. To znamená, že bude Krásna. Nová Krásna. Čaká ju úžasný nový život plný večierkov v Novom Krásnove. A dôležité je, že sa tam konečne stretne so svojím starým kamarátom, ktorý je už ten piatok Krásny. No pár týždňov predtým než sa stane Krásnou sa Tally zoznámi so Shay, s dievčaťom, ktorá sa jej stane veľmi dobrou kamarátkou. Od nej Tally zistí, že je nejaký svet aj tam vonku mimo Škaredova a Krásnova, a človek môže zostať taký, aký sa narodil. Shay chce utiecť a chce, aby s ňou šla aj Tally. No Tally váha...

Dystopický svet knihy Škaredí bol veľmi dobre prepracovaný. Páčilo sa mi na tom, ako to bolo všetko vymyslené, mestá mali svoje pravidlá. Občas mi niektoré pravidlá pripadali hlúpe, ale to všetko, už len ten nápad, aby boli všetci po šestnástich rokoch Krásni kvôli tomu, aby nikto nikoho neutlačoval a tak, bolo super. Samozrejme, neskôr sa objavil dôvod, prečo nebyť Krásni. Ale už len ten nápad ! V tomto svete to bolo takisto skvelo premyslené aj s mnohými inými vecami: izba, čo vám hovorí dobrú noc, bezpečnostné hovoriace mosty, lietajúce dosky či vznášadlá a mnoho iného. Bavilo ma to.

Hlavná hrdinka Tally nebola žiadna "ťava". Niekomu jej správanie mohlo liezť na nervy, to áno, veď každý človek má iný štýl a aj názor. Ja som ju však vo všetkom chápala. Na začiatku Tally vôbec nevedela, čo znamená byť Krásnou, že existuje aj iný svet. Takže je pochopiteľné, že Krásnou chcela byť. Nevedela, čo ju čaká tam vonku. Naopak, poznala svet Krásnych a Škaredých, v ktorom vyrastala. Čomu by ste verili ? Niečomu cudziemu, alebo niečomu, čo je vám blízke ? Tally sa zdá byť taká bojazlivá. Postupom knihy sa však stáva silnejšou.

Celkovo sa mi kniha veľmi páčila. Patrí medzi moje najobľúbenejšie dystópie. V knihe nájdete zaujímavý svet, vtip, akciu ale aj romantiku. Jediné, čo by som na knihe vytkla, je podľa mňa ľúbostný  vzťah Tally a Davida, ich vzťah mi prišiel trošku urýchlený, a nemalo to tú iskru, aby som si ten párik obľúbila. Inak je to úžasná kniha a dávam jej 5 hviezdičiek, a teším sa na pokračovanie.

Za  recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart. Knihu si môžete objednať TU.

1 komentár:

  1. Veľmi pekná recenzia :) ja som si tú dystopiu úplne zamiloval :D a neviem sa dočkať dvojky :D nech už je jeseň! :D

    OdpovedaťOdstrániť