nedeľa, decembra 02, 2012

Recenzia: Prežila som svet


Kniha: Prežila som svet
Autor: Miroslava Varáčková
Vydavateľstvo: Motýľ, 2011
Počet strán: 214

Anotácia: Volám sa Ela a som jedna z tých, čo prežili. Prišla som o svoju rodinu, priateľov, susedov a vo svojich sedemnástich rokoch som ostala celkom sama. Kedysi som chodila do školy, so spolužiačkami do kina, či len tak sa flákať mestom. Dýchala som čistý vzduch a jedla čerstvé rožky. Teraz väčšinu času trávim v starej stuchnutej pivnici a deň, kedy mám plný žalúdok, môžem pokojne nazvať šťastným. Volám sa Ela a som jedna z tých, čo prežili...
Napínavý príbeh zakázanej lásky, ktorá sa rodí v čase úpadku civilizácie. Svet je v ruinách, budúcnosť neistá, boj o život neúprosný. Podľahne Ela nádeji a túžbe milovať? Vráti jej ukrývaný vzťah do duše svetlo, alebo ju uvrhne do ešte väčšieho zúfalstva? A... prežije Ela vôbec najbližšie svitanie?

• • •

Ela sa snaží prežiť. Veľmi sa jej to už však nedarí, no dala sľub svojmu mŕtvemu otcovi, a chce ho splniť. V zrúcaninách mesta už nemá kde hľadať potravu. Domy, ktoré ostali, monitorujú krutí Dohliadači. Ak uvidia niekoho Nečistého, hneď ho zabijú, alebo dajú do tábora. Ela to riskne a pôjde do takého domu, no Dohliadači majú oči na stopkách, a hneď si ju všimnú. Pomôcť ujsť pred nimi jej pomôže jeden muž. Keď si všimne, že je to Dohliadač, myslí si, že je po všetkom. On ju ale pustí. Je mu vďačná, ale nechápe, prečo jej pomohol, a nechce s ním už mať nič spoločné, a tak utečie. Vtedy ešte netuší, aký veľký vplyv bude mať na jej život...

Knižku napísala mladá slovenská autorka. Hovoríte si nezvyčajné, že ? Ja osobne som sa totiž stretla s moderne napísanou dystópiou od Slováka prvý raz. Veľa z nás je na domácich autorov trochu viac kritických. Priznám sa, aj ja, keďže ešte som sa nestretla s veľa slovenskými autormi, ktorých knihy by sa mi veľmi páčili, a boli by napísané skvelo. Aj k Prežila som svet som sa zo začiatku stavala trochu skepticky. Aj napriek tomu som si ju chcela prečítať, lebo na to boli veľmi dobré názory. Nakoniec ma kniha nesklamala. Niektorí autory, najmä tí, ktorí ešte len s písaním začínajú sú "nerozpísaní", a je to aj na štýle písania vidieť. U tejto knihy sa toho však báť nemusíte, lebo autorka napísala už niekoľko kníh predtým, a je to vidieť. Knižka sa číta ľahko a príjemne. Dokonca bola písaná v prítomnom čase.

Ela nie je postava, ktorú by ste (hneď) nenávideli. Vie čo má robiť, zanecháva si chladnú hlavu a nikým sa nedá oblbnúť. Ja osobne som Elu síce nezbožňovala, no nedá sa povedať ani to, že by som ju nemala rada. Celkom som si ju obľúbila, keďže nebola hrdinka, ktorá by vám znepríjemňovala čítanie svojou blbosťou. 
Zato Alex, hlavný hrdina knihy, ktorý zachránil Elu pred Dohliadačmi, je presne ten typ postavy, ktorú budete milovať. Láskavý Alex je aj silný (aj fyzicky, aj psychicky), a vie sa aj pekne naštvať. Dievčatá - ďalší bookcrush do vašej zbierky. ;)

Hlavné postavy však boli jeden moment dosť neopatrné. Tancovať na kopci so sviečkami, odkiaľ je perfektný výhľad na mesto ? Nikto akože neuvidel to svetlo ? Nebáli sa, že to svetlo niekto uvidí a zároveň na to ich odhalí ? Ich správanie tam bolo neopatrné a dosť nelogické.

Prvých 100 strán bolo len také "oťukávanie" medzi Elou a Alexom, úvod do Elinho života a sveta z budúcnosti, ktorý bol naozaj dobre premyslený a uveriteľný. Občas som sa aj zamyslela nad tým, že nedajbože sa niečo také môže stať aj u nás, keďže sa jednalo o 3.svetovú vojnu, ktorá sa plánovala niekoľko desaťročí.
Najviac sa mi na knihe páčila časť niekde v trištvrtine knihy, cca od strany 100 až 150. Za tých málo 50 stránok ma sprevádzalo toľko zvratov, že som sa nestihla čudovať. Tá časť bola extra plná napätia a tiež dá sa povedať, že bola aj najakčnejšia.
Zato posledná časť knihy bola plná emócií. Bola som prekvapená, ako to autorka obrátila. Ten, dá sa povedať, najväčší zvrat knihy mi ale prišiel nereálny. Chápem, že niečo také sa aj mohlo stať... ale za tých pár hodín ? Nechcem sa veľmi rozpisovať, aby som tu nespoilerovala, ale čakala som, že to autorka ukončí trochu inak, lepšie.

Prežila som svet je naozaj veľmi vydarená dystopická kniha. Hoci je to prevažne o vzťahu Alexa a Ely, nechýba jej to, čo by v takej knihe malo byť, a to sú najmä emócie a akcia. Postavy sú uveriteľné, ľahko si ich obľúbite. Dej je pútavý a zvraty šoknú, no sú popritom reálne, preto sa do tejto knihy ľahko začítate.

Knihe udeľujem 4 hviezdičky.

2 komentáre:

  1. vyzerá to dobre 8)
    dystópie ma bavia, takže snáď sa mi aj táto dostane do ruky 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Snáď áno, lebo za prečítanie stojí. Mňa knižka presvedčila, aby som si kúpila ďalšiu knihu od autorky - Anjeli noci :)

      Odstrániť